LA IMATGE DEL PARE
De Cme |
Segons
Luigi Zoja (El gesto de Héctor –
Prehistoria, historia y actualidad de la figura del padre), la imatge del pare a Occident
prové del mite grec i es configura al llarg de la història amb les aportacions
del dret romà, el cristianisme, la revolució francesa i la revolució industrial.
La
psicologia profunda vol conèixer la imatge col·lectiva del pare, transmesa per l'inconscient
i la cultura. El pare és una construcció, un artifici, a diferència de la mare
que té un paper consolidat i omnipresent, una simbiosi pre-social.
La
paternitat exigeix l’«adopció» del fill −fins i tot en el cas del fills
engendrats− que és un fet psicològic i cultural. La responsabilitat cap al fill
seria el fruit d’una elecció voluntària, no instintiva. “Per a la mare, el nen
és el mateix que portava al ventre; per al pare, esperma i fill són dues coses
diferents”, rebla Zoja, parlant dels principis de la humanitat.
A
l’actualitat, la imatge preferida és la del pare que compateix les tasques amb
la mare: hem passat del pare de família al co-parent.
PREHUMANITAT
Els
mascles de les especies prehumanes tenien una funció quantitativa orientada a
transmetre el seu patrimoni genètic a un gran nombre de descendents. Les femelles,
en canvi, tenien una funció més qualitativa a causa del temps necessari per a
la producció dels òvuls i la gestació. Zoja ho resumeix amb ironia: “En resum,
les mares no poden permetre’s no ser bones mares. Els mascles, en canvi, poden
concedir-se fins i tot no ser pares.”
Els
simis mascles competien entre ells per l’harem. Pocs exemplars ho aconseguien.
Els altres eren exclosos i no podien aparellar-se. “De la mateixa manera que la
majoria dels espermatozoides que composen el semen d’una ejaculació acaba en no
res, la majoria dels mascles neixen per a si mateixos i porten una existència
ja descartada, un cul de sal en el camí de la vida. [...] Aquesta desbordant
potència masculina resulta tan inútil com el seu oceà d’esperma.”
“Mater semper certa, pater numquam”.
“Mater semper certa, pater numquam”.
MONOGÀMIA
Durant
el paleolític, la humanitat altera la societat animal –en què el tipus
d’aparellament s’hereta genèticament− amb la invenció de la família monògama i la
figura del pare. Els mascles de les espècies monògames interactuen més amb la
seva prole, la qual cosa en la societat humana ja no serà una característica únicament instintiva.
Aquesta
nova configuració fomenta la necessitat del “retorn al punt de partença”: el
retorn a casa després de llargs desplaçament per a la caça o la recol·lecció.
L’enyorança de la parella i dels fills podria haver estat el preludi de l’amor.
La sexualitat experimenta un canvi revolucionari: es fa contínua i esdevé
quelcom més complex que l’ansiós, promiscu i frenètic desfogament instintiu. L’home
retarda l’ejaculació i arriba l’orgasme femení. La constància en la sexualitat
i la fidelitat esdevenen trets psicològics essencials per a la vida de l’espècie.
La sexualitat, més enllà de la reproducció, condueix a un treball psíquic de
construcció de vincles: la mare guia la mirada del fill cap al pare.
La
monogàmia redueix la rivalitat entre els mascles així com el dimorfisme (diferències
entre mascles i femelles d’una mateixa espècie) causat per la selecció
sistemàtica del mascles més forts –els King
Kong de l’imaginari col·lectiu− que regia en els sistemes anteriors.
FLORS I VIOLES
Però
no tot són flors i violes. Mentre la naturalesa llimava les diferències
físiques, la cultura en creava d’altres. L’home comença a tenir por de la
simbiosi amb la parella al si de la família, condicionat potser per la seva
orientació primordial a la conquesta d’espais nous, i queda atrapat en una
esquinçadora ambivalència: guanya una comunicació més profunda però comença a témer
per la seva individualitat.
Aquesta
necessitat de diferenciar-se s’ha relacionat amb les supersticions misògines i amb
la separació de tasques entre els sexes. Potser ho estigui també amb les
fantasies d’exaltació masculines: Zeus −prototipus de l’autoritat paterna− partí
en dos els humans, originalment andrògins, i des d’aquell moment homes i dones es
cerquen ansiosament amb l’anhel de fondre’s en la unitat.
EXOGÀMIA
El
pas del quadrumà a l’humà –o de la zoologia a la psicologia− és més que un
canvi físic, és una transformació en la relació entre els sexes. Els humans
aporten l’exogàmia: no busquen la parella dins la família d’origen. Surten a
cercar-la a la societat i això té conseqüències positives: “En la societat
actual, sovint la solidesa d’una parella és proporcional a la diversitat
d’origen dels seus membres. [...] Tot això es remunta a la universal atracció
pel complementari i pel nou; fins a cert llindar de diversitat, passat el qual
el diferent comença a ser percebut com quelcom monstruós, i en l’ambivalència
cognoscitiva preval la repulsió”, rebla Zoja.
L’exogàmia
implica la repressió cultural de l’instint incestuós, tasca especialment ingent
per a l’home primitiu que “no coneix” la seva relació de parentiu amb els
fills.
MITES
Zoja
ressalta l’asimetria primigènia en el paper de pares i mares. El món dels pares
no podia fer altra cosa que considerar el de les mares en termes d’igualtat, d’inferioritat
o de superioritat; les mares –com les Amazones de la mitologia grega– podien
simplement ignorar els pares.
Grècia
va crear els models ideals, universals i estètics del nostre món imaginari
inconscient. Les deesses gregues eren imatges venerables –que no imitables−
fruit de les fantasies i supersticions d’admiració i desconfiança amb què els
homes miraven les dones.
Primer
va ser el Caos (desordre i possibilitat) i després Gea (la Terra). Gea crea Urà
(el Cel) a imatge i semblança seva, sense necessitat d’aparellament. Més tard, Urà
retorna al ventre de Gea els fills que havia engendrat. Gea, enrabiada, demana
els fills que el castiguin. Cronos es col·loca entre Gea i Urà quan aquest −ple
de desig− s’estén sobre Gea, i el castra amb la falç. Amb aquest acte es trenca
violentament la unitat primordial del cel i la terra (home i dona,
respectivament).
Més
endavant, Cronos s’uneix a Rea i decideix devorar tots els fills, pel temor de que
li arrabassin el control. Quan arriba el torn de Zeus, Gea l’amaga i enganya Cronos
fent-lo menjar una pedra embolicada amb bolquers. Zeus rep de Gea l’autoritat absoluta al regne
dels cels i allibera els seus germans, que l’obsequien amb el tro i el llamp.
Si
bé Gea –que representa la força de la “mare” naturalesa– té un paper
privilegiat entre les divinitats, en general a la mitologia grega les dones representen
la imprevisibilitat, la curiositat malaltissa i l’avarícia (tot el contrari
dels atributs materns reals): Zeus regala Pandora a Prometeu com a càstig per
haver robat el foc dels déus.
Zeus
exerceix la violència del mascle primigeni i es constitueix en progenitor únic:
engendra tot sol Atenea, que neix del seu cap. Atenea és la “filla del pare”,
masculina, calculadora i fascinant, protectora dels mascles vencedors. “Amb
actes de guerra, d’astúcia, de seducció o de procreació, el nou poder masculí
havia estès la seva autoritat sobre les principals qualitats de la vida, sense
excloure les que tenien per emblema una deïtat femenina.”
“Per a l’home occidental,
l’horitzó històric del pare és el grec.”
HÈCTOR
De D.J.Shin |
A
la Ilíada d’Homer, Hèctor −heroi i l’últim defensor de Troia durant el genocidi
portat a terme pels grecs− és alhora guerrer i pare. Pare de família i pare de
la pàtria (del llatí patria, terra
dels pares), Hèctor combina la força èpica del guerrer −sense la supèrbia
(hibris) dels herois antics− amb l’afectivitat del pare.
No
obstant, aquesta afectivitat s’amaga darrere la cuirassa (protecció del cor) que Hèctor té posada quan abraça Astiniacte,
el seu fill. Astiniacte s’espanta. La cuirassa representa la recorrent barrera
comunicacional entre pares i fills, barrera inexistent per a la mares.
Abandonat
pels Déus, Hèctor és assassinat per Aquil·les, representant de les formes
virils més instintives i violentes. Aquil·les li perfora els tendons i els
lliga al carro mentre emet els esgarips d’un caçador. La regressió des de la
responsabilitat a l’instint i la dissolució del projecte patern planen sobre la
humanitat. Una terrible profecia cau sobre Astiniacte: “En el codi cruel de
l’antiguitat, el nen sense pare no té identitat ni honor, ja que pare i
societat constitueixen una sola cosa; sense pare un queda fora de la societat,
fora del respecte, en el no res.” Més endavant, Astiniacte serà assassinat per
Neoptolem, fill d’Aquil·les, qui rebrà com a esclava a Andròmaca (mare
d’Astiniacte i dona d’Hèctor).
“En
la ment dels pares, i en la de Zeus, que és la projecció mítica de la seva
afirmació, es troba la consciència d’haver aconseguit el seu poder recentment
mitjançant una lluita i d’haver-se endurit per defensar-lo: d’aquí l’armadura
psíquica d’Hèctor que amaga el pare fins als nostres dies.”
“Troia simbolitza la inseguretat
del pare i el perill de la regressió a l’animal.”
“A totes les èpoques, a tot
arreu, el pare vesteix la cuirassa d’Hèctor.”
PATRIARCAT
L’aparició
del pare és el signe sota el qual neix la civilització. “Per enfortir-se davant
del perill de regressió, la societat patricèntrica es va exaltar a si mateixa
cada cop mes: va elevar l’orgull per la pròpia civilització i va continuar
enaltint també el pare, la qual cosa la va conduir a l’extremisme. [...] Un
dels terribles preus que es va pagar per aquest esforç va ser l’esquinçador
desequilibri entre pares i mares.”
Zoja
afegeix: “el respecte il·limitat per la capacitat generativa de la dona va ser
rebutjat amb un fanatisme cec, que recorda el dels racistes de totes les
èpoques, i va ser substituït per la fe en l’omnipotència generativa dels
barons. L’úter no és més que un estable calent o una terra de cultiu; el pare,
tanmateix, constitueix el verdader, únic i autèntic progenitor del fill.
S’havia completat el que, ahir Heràclit i avui Jung, han anomenat
“enantiodromia”: la inversió de l’oposat.”
Més
endavant, amb Aristòtil, la substància del mite patern es vesteix amb arguments
racionals. El pare posa l’esperma, la llavor que es desenvoluparà dins l’úter
de la mare. El ser engendrat és fill del pare ja que creixerà segons els gens
continguts al semen. El pare fa una contribució activa mentre que passiva és la
de la mare. La mare és totalment reemplaçable perquè entre mare i fill no hi ha
consanguinitat.
El
mite segons el qual només engendra el pare és anterior als grecs i es troba en
moltes cultures: la dona és el camp, l’home la llavor. Aquest prejudici
cultural resisteix de forma sorprenent a occident malgrat els avenços de la
ciència. Al 1660, Nicola Stenone descriu la naturalesa dels ovaris i caldrà
esperar al segle XIX per tenir una explicació autèntica de la fecundació
humana.
En
la tradició judeocristiana la supremacia de l’home sobre la dona no ve donada
per la capacitat d’engendrar (Déu engendra Crist al cos de Maria) sinó per la
primogenitura (primer Adam, després Eva).
PATERNITAT MODERNA
De Michael L.Baird |
A
partir de la segona meitat del segle XX comença a extingir-se la paternitat
tradicional. Tant les funcions psicològiques com les materials que exercia el
pare es transfereixen a les mares i a les institucions. El pare treballa cada
vegada més lluny o senzillament se n’ha anat. Cada cop dedica més diners i
menys temps als fills. Els pares nord-americans dels 90 compartien 7 minuts al
dia amb els seus fills. A finals del segle XX, la meitat dels nens nord-americans
passaven la infància (tota o una part) només amb un dels progenitors mentre els
naixements fora del matrimoni superaven el 30 per cent.
El
nombre de pares que es queden a casa (stay
at home dads) per decisió pròpia ha augmentat considerablement en els
darrers anys així com les hores setmanals dedicades als fills, tot i ser encara
la meitat del temps que hi dediquen les mares.
Zoja
relaciona l’absència del pare al nucli familiar amb la pobresa i la
marginalitat així com amb el consum de drogues i la delinqüència juvenil.
Comenta l’exemple d’algunes zones de Brasil amb famílies “matrifocals”, que són
les famílies on la figura paterna no és del tot absent però és força
irrellevant, el vincle pare-fill és dèbil i les dones prenen les decisions
importants. Afegeix que no és casual que s’hagi definit Llatinoamèrica com “el
continent del pare absent”.
La
desaparició del pare –que representava el passatge obligat de la família a la
societat− esdevé un col·lapse psicològic amb conseqüències. El pare s’avergonyeix
davant del fill, de qui perd l’admiració de forma irreparable. Privat del paper
que la civilització li atorgava, el pare corre el risc de que la seva psique retrocedeixi
al mascle animal que el precedia, que es regia per les normes de la biologia
enlloc de les lleis i l’ètica.
LA MANADA
Zoja
fa una interessant digressió sobre el −dissortadament encara actual− fenomen de la
violació en grup. La manada es composa d’un grup de fills units per la llei horitzontal
que precedia la llei vertical del progenitor, que funciona com una tribu que
ritualitza la regressió a una masculinitat primitiva i restaura una relació
sexual anterior a la responsabilitat civil. La seva acció
transgressora no seria tant la manifestació d’un eros heterosexual com de l’eros
homosexual de la manada excitada. “A un grup com aquest, per tant, no li falta
el pare només en sentit material, ja que sovint els seus components no el
tenen, o perquè el seu pare hagi estat ineficaç. Els manca el pare també en
sentit simbòlic i cultural: han tornat a l'estadi pre-patern de l’escala
evolutiva.”
La
manada es diferencia del grup en que es composa d’iguals que van junts, sense
autoritat superior, sense pare. Com que sempre cal una jerarquia (altrament la
manada es destruiria per la lluita entre els seus membres) aquesta l’assumeix
el mascle alfa. La força de l’autoritat (pare) torna a estar substituïda per
l’autoritat de la força (mascle).
“De forma inconscient, una de les
principals funcions de les bandes és desafiar el pare.”
NOUS PARES
Font Pixabay.com |
Zoja
critica la estereotípia dels “nous pares”, els pares moderns, joves i bells que
apareixen banalitzats a la publicitat amb el tors nu i una criatura als braços
en una suposada relació simbiòtica. La seva manca d’especificitat psicològica
vindria donada, sempre segons el sociòleg, pel fet que la nutrició arquetípica
que poden oferir els pares no és material sinó cultural i espiritual.
El
pare primari dedicat a la cura natural és, segons ell, una fantasia cultural,
una fugida endavant. El paper del pare és iniciar el fill al món i això es
manifestaria, per exemple, en la diferent manera que tenen pares i mares
d’agafar les criatures: les mares ho fan en posició d’alletament i mirant-les
als ulls mentre els pares, sovint, les giren i les fan mirar cap a l’exterior
(la societat) amb una mirada paral·lela a la seva o, alternativament, les
eleven amb els braços cap al cel.
L’absència
del paper socialitzador i iniciador del pare propiciaria la triomfal cursa cap
a allò primari, la necessitat desenfrenada de consum, la idolatria de la comoditat
i de l’absència de dolor, en front de la continua alternança del donar i rebre
en què consisteix la condició de ser morals.
“La societat ha decidit despullar
Hèctor perquè no espanti el nen.”
BENEDICCIÓ PATERNA
La
benedicció paterna correspon a una necessitat psicològica arquetípica d’ambdós,
pare i fill. La benedicció té un rerefons important tant si es rep com si no es
rep. El fet de rebre la benedicció paterna projecta el fill cap al futur, li
passa el testimoni i la responsabilitat de perpetuar el model patern. No rebre la
benedicció deixa un buit al cor i la necessitat de buscar models horitzontalment
(d’altres joves).
“Transformat
en un ser incapaç de moure’s pel món dels ritus i dels símbols, el pare, de ser
qui beneeix, ha estat reduït al benefactor: en lloc de paraula sagrada ha donat
objectes terrenals. Precisament aquí resulta fàcil imaginar que s’insereixi en
el fill la fantasia inconscient: el pare ha sigut castigat i expropiat, perquè
li ha amagat un gran tresor que ell esperava. La imatge de la benedicció
paterna –juntament amb les altres dues figures d’acompanyament del fill que són
l’elevació i la iniciació– ens ajuda a comprendre el buit dels fills en termes
simbòlics.”
Al
pare se’l culpa per allò que no ha dit o no ha fet més que pel que ha dit o ha
fet. El silenci del pare deixa insatisfeta la necessitat del fill de ser
reconegut pels resultats assolits amb esforç i sacrifici.
El
pare passa de ser el mestre de vida a ser el “caçador d’ingressos” (breadwinner) i el co-partner que comparteix amb la mare les tasques domèstiques. El
breadwinner és un pare triomfador –mentre així ho indiqui el compte corrent–
però és regressiu ja que ens transporta al pare caçador primitiu que
s’absentava durant llargs períodes per portar menjar a casa. Per al breadwinner, l’èxit ocupa el lloc de la
moral i la seva autoestima depèn de la seva capacitat de generar ingressos: la fallida
el convertirà en un pare indigne.
“Sabem
que les ansietats dels progenitors influeixen en els fills fins i tot quan no
siguin comunicades de manera directa. En conseqüència, els fills retiren l’afecte
al pare que no s’estima a si mateix, que no s’estima perquè no és un «triomfador».”
Zoja es pregunta: “Podran aquests pares que viuen solament de matèria reprovar
els fills que hagin perdut el respecte per l’autoritat i que hagin retornat a
la manada?”
“A l’assassinat d’Hèctor, l’heroi
patern, només sobreviu el mascle competitiu.”
LA CERCA DEL PARE
Però
heu de saber
Que
el vostre pare va perdre un pare,
I
que aquest pare va perdre el seu,
I
que el supervivent està obligat,
Pel
deure filial, durant un temps,
A
donar mostra obsequiosa de la seva pena.
Hamlet
(Shakespeare, citat per Zoja)
“La
cerca del pare és un tema antic i arquetípic, que indica simbòlicament a l’individu
i a la societat que un pare constitueix un esforç continu, que no acaba mai.
[...] Residu inconscient d’una memòria filogenètica, aquesta cerca descriu una
inseguretat existencial. [...] El pare –tant el personal i real com el principi
psicològic que permet al fill convertir-se al seu torn en pare– no ens és
donat. [...] Mentre el pare ha retrocedit i ha oblidat els fills, els fills no
l’han oblidat a ell.”
El
buit deixat pel pare absent s’associa a possibles dificultats emocionals en
l’orfe adolescent. En la jove, l’absència del pare és menys crítica ja que és
la mare qui li dona el model adult; el buit, no obstant, pot implicar dificultats
quan a l’hora de elegir company li falti un referent.
Les
condicions de la cerca del pare es regulen a partir de la legislació romana ja
que el nombre de nens abandonats ha estat sempre enorme. El fet de reconèixer
un fill engendrat ha tingut de ben antic en l’home una discrecionalitat que no
tenia en la dona. Per ser realment pare no era suficient engendrar, calia –amb
una elecció voluntària– “reconèixer” i “adoptar” el fill. Si és greu l’absència
del pare, molt més greu seria encara l’absència de la necessitat psicològica de
la cerca del pare.
La
inseguretat que ens porta a buscar el pare absent és, diu Zoja, de la mateixa
família que la que condueix uns fins als tirans i d’altres fins a terapeutes i gurús.
Patern és el projecte i la capacitat de posposar la necessitat.
La
divisió reduccionista i fantasiosa de les dones en mares i amants és fruit de
la projecció que fa l’home de l’antiga lluita entre les seves identitats en
litigi: el pare i el mascle.
Occident
accepta ja majoritàriament que Déu és una metàfora que, des del fons del cor,
pot inspirar (o no) la nostra vida. El pare arquetípic de la nostra psique
inspira l’ordre, el projecte i la capacitat de posposar les necessitats
immediates. És un producte de la cultura i de l’inconscient col·lectiu que pot
ser reproduït i modificat pels homes i les dones.
FONTS D’INSPIRACIÓ i AGRAÏMENTS
Aquest article l’he preparat a partir de la
lectura del llibre El gesto de Héctor –
Prehistoria, historia y actualidad de la figura del padre, de Luigi Zoja
(Penguin Random House Grupo Editorial, 2018).
L’article resumeix una petita part de les
aportacions d’aquest assaig, probablement aquelles que em ressonen a l’ombra com
la figura del pare absent, la cerca del pare i la benedicció paterna, altrament
molt presents en les biografies que vaig coneixent.
Tot i que la visió del patriarcat i de les
diferències entre homes i dones que fa Zoja pot semblar parcial, poc
igualitària i un tant determinista, l’autor té en compte, més enllà de la
influència de les figures arquetípiques de l’inconscient col·lectiu, el paper
de l’aprenentatge i del modelat social en la configuració dels rols de gènere.
Hi ha doncs espai per a la transformació i els canvis que necessariament han de
deixar enrere els privilegis i els abusos de la societat patriarcal.
Amb tot l’agraïment, amor i admiració per les meves filles i la meva parella, contrapesos essencials de la meva part masculina.
Lluís Sanmiquel
Psicòleg Coach
Gràcies per l'article, molt interessant
ResponEliminaEs veritat que el pare i la mare ens donen la vida, ens eduquen i guien.
ResponEliminaEns obren pas cap a la societat i l'autoconeixement. Son estimats i ens fan grans.Nosaltres els fills els estimem i els fem grans i importants pel seu paper a la societat i a la familia.maiquita.cibercat@gmail.com es la teva alumna del curs resolucio de conflictes.ocanou7@gmail.com
Maria Carme Pérez Vidal
L'article teu comentari del pare i fill o filla es interesant i ha de solucionar el conflicte de retrocedir en la evolucio del paper de pare. La mare es important perque mostra la manera de valorar el pare i el pare ha de valorar el paper de la mare units i vetllant pel be del fill o filla a la societat i a la familia.
A formidable share, I just given this onto a colleague who was doing a bit of analysis on this. And he the truth is bought me breakfast as a result of I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! However yeah Thnkx for spending the time to debate this, I feel strongly about it and love studying extra on this topic. If attainable, as you become experience, would you mind updating your weblog with more details? It's highly useful for me. Huge thumb up for this weblog post! free online casino slots
ResponElimina